20.6.17

NEW ZEALAND : DAY 1 - 2

NEW ZEALAND  |  Day 1 - 2  |  Day 3  |  Day 4  |  Day 5  |  Day 6  |  Day 7  |  Day 8  |  Day 9  |  Day 10 - 11  |  Video  |

24 APRIL - 5 MEI 2017

Penang - KLIA & KLIA2 - Gold Coast - Auckland - Hamilton

Salam siaran. Lama betul tak update blog, dah macam bersawang sikit. hehe. Ada ja trip Langkawi & 2 kali trip ke Sabah yang aku malas nak update sebab aku pi Sabah mcm 2 kali setahun dan Langkawi xpayah la nak cerita sgt sebab makcik² pembaca blog ni dah expert Langkawi kan?

Ok kalau sapa yg mengikuti kisah Sydney sebelum ni.. tau la cmna kekalutan yang kami hadap dari 1st day smp la hari balik. NZ ni lagi kalut dari yg tu.. huru-hara haru-biru rapla-jingga teruih! Tp xmau cerita sgt, cukup la ampa tau yg kalut tu melibatkan kes ragut, hilang passport dan nk renew passport tp imigresen kt KL, Selangor & Putrajaya tutup sebab pertabalan agong. Walaupun akhirnya mangsa tersebut (bkn aku.. hehe) burjaya dptkan passport sehari sblm pi NZ.

Ok sambung. Trip ni mula dengan flight Malindo dr Penang ke KLIA (OD 2013) jam 255 ptg kemudian dari KLIA2 ke Auckland dengan Airline rasmi para traveler bajet kicik, Airasia X (D7 206) jam 1155 mlm. Flight kami dr KUL ke AKL ni transit di Goldcoast (OOL). So pagi tu lebih kurang jam 10 pg waktu OZ kami smp OOL. Ok ni reminder utk yg naik AAX, mesti wajib ada visa OZ walopun kita transit 40-60 minit ja. Kalau nk visa murah apply kt web ni, www.australiavisa.my mmg murah RM25 ja, instead of AUD20 kalau apply direct dengan imigresen OZ. Ok cerita transit kt OOL ni plak. Wajib keluarkan semua beg cabin kita, so kalau ada umat yg agak kedeks nk beli baggage, yg sanggup nk usung beg 7 kilo tu naik cabin.. dipersilakan dengan segala hormatnya usung keluaq masuk byk kali ye.. no tinggal²kan beg dlm cabin mcm bas rombongan kak kiah walaupun lps tu kita masuk balik ke kapal terbang yg sama dan seat yg sama. Airport Goldcoast takdak aerobridge, harap maklum.

Ok dr Goldcoast kami sambung balik fly lebih kurang 3 jam ke Auckland (AKL). So dalam jam 5 ptg waktu NZ, kami sampai di AKL. Proses imigresen cepat ja.. yg lambat tu proses kastam cek beg kita, esp kalau kita declare bwk makanan. Baik declare dari menipu, tak pasai² kena denda baru tau. So kalau yg bwk makanan tu kalau leh asingkan la beg yg ada makanan dengan beg baju, sebab senang, dia takkan bukak beg baju tu. Ok dh lepas kastam, kluar kt arrival area, kami beli simkad kt Vodafone, NZD 99 utk 8GB data. Ada free call utk 200 minit dgn 200 sms free.  Kemudian kami call shuttle keta sewa utk amik kami kt airport utk buat car pickup kt APEX Car rental. Company ni mmg recommended la sbb berbaloi, napa aku cakap cmtu.. sebab kami sewa keta utk cross 2 islands, so dia bagi tiket feri interislander utk keta tu free, tambah brp pax saja. So utk kos sewa keta nanti tgk kat bajet ye.. xmau diskas sini lg.

Malindo PEN-KUL

Muka² ni ja yg ado

Drop beg kt KLIA2

KUL-OOL

Nampak seat kosong tu.. YMTT

Lg gambo from Quiet Zone flight D7

Gold Coast

OZ dari ataih

OOL-AKL, satu row uncle punya

Auckland dr langit

Dh pijak NZ

OTW pickup keta

Ok lps settle urusan pickup keta, aku pun drive la utk pertama kali kat negara Kiwi nih.. nk kata cuak, tak juga, sebab apa, jalan dia sama mcm kt Malaya ni ja. Cuma kena lah jaga speed limit, takut kena saman. Ok memandangkan dah malam, perjalanan kami dari Auckland ke Hamilton tu mmg xnampak apa² view menarik la.. tp yg best hiway dia mmg elok, dengan reflector yang terang.. konfiden nak bwk mlm². So sejam stengah kemudian kami pun smp di Hamilton dan cek in kt Backpackers Central Hamilton. Walopun namanya backpakers hostel, tp bilik mmg elok dan selesa, ada sharing kitchen utk kami masak² megi mlm tu. Mlm tu sempat gak la reronda sekitar Central Hamilton dan singgah PAK'nSAVE utk cari barang masak mcm telor, roti, packed seafood dsb. Apa tu PAK'nSAVE? sejenis supermarket mcm Tesco & Giant tuhh..

Ketberi.. uuuu

Besaq² & morah²

End up makan benda ni ja..

--- BERSAMBUNG ---

Tips harini
  • Visa Australia wajib ada ya utk yang naik flight Airasia X, sebab transit kt Goldcoast cost RM25 ja.. apply online at least 2-3 hari sblm fly. apply kat - www.australiavisa.my
  • Pack baju dan makanan dalam beg berasingan, pastu jgn lupa declare apa yang kita bawak.
  • Beli simkad Vodafone dengan data 8GB, kos NZD99, buat hotspot, share. Jangan lupa bawak hp utk hotspot 1. Kalau ada hotspot device lg baguih.
  • Driving in NZ, 100KM/J max. Please obey speed limit ya!

1. salam.. coppp kena jugak ke visa aussie? dok baca org kata xyah

1. Allahu.. baru baca komen ni.. Mahap baru reply, kena.. wajib. kalau tak airasia xleh cek in. Kalau airline lain tak pasti.