21.6.16

SYDNEY 2016 : DAY 5

SYDNEY  |  Day 1  |  Day 2  |  Day 3  |  Day 4  |  Day 5  |  Day 6  |  Day 7  |  Video  |

30 MEI - 5 JUN 2016

Pagini disebabkan kami ada tiket extra utk Manly Sealife Sanctuary.. Makanyaa kami pun ke Manly. Naik tren ke CQ pastu naik Manly Ferry. Ferry ni besaq skit dari ferry sebelum ni. Maybe sebab manly jauh skit kot, dalam 30 minit perjalanan dari CQ. Dlm ferry ni kami lalu betoi² depan Opera House.

View Harbour Bridge Dari Feri

Opera House Plak

Kedua-duanya

Blkg kapal

Posing solo

Dh smp Manly, Kami masuk Sealife Sanctuary, dpt la tgk penguin, jerung bagai.. lps tu patah balik naik ferry ke CQ. patu naik ferry dr CQ ke Darling Harbour.. Amboih naik fery sesaja hari ni.. Mahai tau tambang ferry. Disebabkan kad Opal kami dh reach reward point, tranport dh jadi free sepanjang minggu. Apatu? Nanti aku explain kat bawah.

Manly Wharf

Manly

Terowong Jerung

Jeng-jeng jeng-jeng *lagu jaws

Gila Dramatik

Tgk Pingu

Pingu & frens

Dh patah balik

Dkt Darling Harbour kami masuk Sealife Aquarium sekali lagi.. haritu kami masuk sekerat jalan dia suruh keluaq sbb ada tech prob skit. So dia bagi masuk balik hari lain. Habih tu kami naik Light Rail pulak, satu lagi mode transportation yg ada di Sydney. Benti kat stop Haymarket utk ke Paddys Market. Best kt sini punya banyak cenderahati yg morah². So kalau jumpa t-shirt ka magnet ka beg ka apa benda kt tmpt lain, tolong jangan beli.. sbb sini jauh lagi murah.

Then kami ke Sydney Tower Eye pulak nak tgk Bandar Sydney dari atas. Dh malam pon.. Balik dari situ kami singgah kt Chemist Warehouse, dkt Pitts St. perghh... kat sini punya la murah perfume.. Ori dan branded ye... bukan pasar malam brand. Pastu balik ke hotel dengan 3 kotak perfume (kwn pesan punya.. hat sndri blom beli hehe esok lahh mai lagi.)

Light Rail depan Paddys Haymarket

Gayat

Lawa view

Cerita bersambung.. klik sini ye

--- BERSAMBUNG ---
Tips & Bajet
  • Opal kad tu kalau dh naik lebih dari 8 journey, journey seterusnya akan jadi free sepanjang minggu. So kalau leh, plan p tmpt² yang dekat² dulu. Pastu naik bas byk kali, sbb bas mmg murah. Lps dh free, p la jauh² sbb dia free sampai Ahad, sebelum kad tu reset balik isnin.
  • Naik Light Rail ni dia takdak autogate² bagai.. cuma ada tiang sebatang sebelah hentian dia ja.. Sblm naik, scan kt situ. Haa jgn menipu nak naik free, pastu tak scan, sbb dlm lightrail akan ada sorg conductor yg tetiba muncul nk cek kita punya kad.. Dh turun LR tu pun ada tiang sebatang, scan ja balik.. konsepnya tap on/tap off. Jgn buat perangai bukit sgt la kt negara org.. kasi malu ja.
  • T-shirt, beg, keychain, magnet segala cenderahati murah sgt kat Paddys Haymarket. Baik beli kt sini. Tp jgn lewat sbb dia tutup awal dalam kul 6 cmtu dh tutup.