21.6.16

SYDNEY 2016 : DAY 3

SYDNEY  |  Day 1  |  Day 2  |  Day 3  |  Day 4  |  Day 5  |  Day 6  |  Day 7  |  Video  |

30 MEI - 5 JUN 2016

Bangun pagi.. makan megi.. hehe. Harini kami nk meronda dengan mode transport yg lain plak. Bas! Pagi ni naik tren dari Kings Cross ke Bondi Junction Interchange. Dr situ naik plak bas No 333 kat bus stop A3 nak ke Bondi Beach yg femes tu. Konsep bas di Sydney ni senang. Setiap bus stop ada nombo ID dia sndri. So kalau di gugelmap kan dari bustop A ke bustop B.. kita boleh track laluan kita n bila kita nk turun. Nk senang lagi, ada sejenis apps yg aku downlod, cuma key in ja nom bus stop yg kita nk pi tu. Pastu pilih nombo bas,  nnt dia akan alert bila bus stop yg kita nk turun tu dh dekat. senang gila kan. Nama apps tu aku share kt bwh. Tp kena rajin buat research skit la, tmpt yg nk p tu bus stop terdekat nombo ID nya apa. Jgn jd bodo main redah ja, pastu wat sombong xmau tny org. Alamatnye sesat la kau makcik. Ok dh smp Bondi.. bkn nk buat apa sgt kt sini, surfboard tak bwk (mcm la terrer main surfing haha). So amik2 gambaq.. terus kami ronda sekitar town Bondi.

Kat Potts Point

Lepak lu

Dari ataih

Ok last kt Bondi

Kemudian kami naik bas 389, dan turun kat George St.  Dekat dgn Town Hall. Punya dahaga, singgah Gloria Jeans cari kupi kupi dlu... Then kami jalan kaki terus ke Darling Harbour... jauh gak weii.. haha tp nasib baik la sejuk n jalan tu menurun bukit. Then kat situ kami beli tiket combo Madame Tussauds, Sealife Aquarium, Wild Life Zoo & Tower Eye. Survey online harga AUD75 utk 4 attractions ni.. tp kami dpt 5 attractions utk harga ni.. satu lg Manly Sealife Sanctuary.. hmm bagus tp jauh di Manly Beach nuu.. So kami masuk 3 tmpt ni dlu, Madame Tussauds, Wild Life & Sealife Aquarium sbb tmpt ni semua sebelah-seblah ja.. yg lg dua tu masuk hari lain pun xpa.. tiket dia valid sebulan dari tarikh beli.

QVB - Queen Victoria Building

Julia Gillards ExPM Oz

Keluarga Kesultanan London

Gila lah mamat ni surfing

Lawa sluaq ketat ijau tu

Anugerah Mekropon Emas jatuh kepada...

Woi ketepi, ET nak balik ni

Darling Harbour

Lagiikk

Lagik lagikk

Habih dalam tempat ni kami terus ke Pyrmont Bridge utk cross Cockle Bay nak ke Hard Rock Cafe di seberang sana... Ok nk bgtau, takpayah mai HRC sini, dah le kecik, barang tak banyak, mahai gila... xsama mcm HRC Osaka yg lagi besaq n harga berbaloi tu.. Lps berHRC, semua lapaq.. haha nak cari makan xtau la mana halal mana tak, so aku beli subway seafood jaa.. yg tu ja murah xsmp 20 ringgit utk foot long (sapa selalu makan subway tau la apabenda ni).

Pyrmont Bridge

Kami kat atas bridge tu

View Cockle Bay

Maritime Museum

Lagi

HRC yg tak brapa best

Kemudian kami naik tren ke CQ skali lagi utk tgk Sydney Vivid LAGI! haha bkn pa smlm ujan pastu batteri GoPro abes, HP buat hal, DSLR ada kat hotel.. (mcm² masalah melanda haha) n juga malas nk cucuk powerbank dalam ujan² ni.. So harini puas la bergambar dengan Opera House yg meriah tu. Lps tu balik hotel. Esok nk jalan jauh..

Opera House

Harbour Bridge

Lawa tak

Ada lagi.. dekat skit

Cerita esok.. kat sini

--- BERSAMBUNG ---
Tips & Bajet
  • Ok Apps utk bus stop yg aku cakap tadi tu ialah Stop Announcer (NSW), download free kat Play Store, utk IOS xpasti dong ada apa nggak...
  • Tiket 5 Attraction Combo AUD75 lbh kurang 223.5 Heng kalau ikut tukaran kami 2.98=1aud
  • Kalau mai OZ musim sejuk ni, esp kat Sydney lah kan.. better standby payung kontot tu dalam beg.. sbb bole kata hari² ujan.. sadis